Licht op Verlies blog

door Marjolijn Meijer

De regels van de chaos

2014 01 24

door Marjolijn Meijer

Wil jij het ook allemaal het liefst onder controle hebben? Juist omdat alles anders is geworden? Dat lukt je nooit helemaal. Dat heb je zelf waarschijnlijk ook ervaren door wat je hebt meegemaakt.

Als je de ‘regels van de chaos’ durft toe te passen, dan krijg je meer rust en ruimte. Het leven is vaak onvoorspelbaar en chaotisch. Hoe kun je daarmee leren omgaan?

Succes ermee!

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door naar iemand anders.

Klik hier en volg ons ook op Facebook


‘Ben ik nou zo’n control-freak?’

Esmée

‘Je bent een echte control-freak’, zei iemand tegen mij. ‘Dat was je al, maar nu nog veel meer.’ Ik was er kapot van toen ik dat hoorde. Het was kennelijk goed bedoeld, maar dit kwam wel hard aan.

Ik ga er maar van uit, dat wat mij raakt, dat daar een kern van waarheid in zit. Dus hoe ga  ik hiermee om dat ik zo’n control-freak ben? En vooral ... hoe maak ik het voor mijzelf iets makkelijker?  Want mijn hele lijf is één bonk spanning. Daar zou ik graag vanaf willen.

Esmée is niet te herkennen om privacy-redenen.

Licht op ... 
chaos

Je bent waarschijnlijk niet de enige. Er zijn veel mensen die de drang hebben om alles te beheersen en daardoor hopen alles onder controle te krijgen. Dat gaat soms een beetje, maar nooit helemaal.

Stress en een gevoel van spanning in je lijf zijn duidelijke signalen. Je wilt te veel onder controle hebben, of je moet die voor je gevoel houden.
Je kunt het jezelf iets gemakkelijker maken.

Neem ‘gewoon’ als uitgangspunt dat 
het leven onvoorspelbaar is. Dat je jouw leven en dat van anderen niet kunt beheersen. Het leven is namelijk vaak chaotisch en het gaat zijn eigen gang.


De regels van de chaos

Lees eens de onderstaande ‘regels van de chaos’. Spreken ze je aan, probeer ze dan eens toe te passen. In de volgende Licht op Verlies-mail krijg je er nog een aantal.

  1. Niet alles tegelijk
    Dit is de eerste en de belangrijkste, want - direct alles doen - dat kun je niet van jezelf verwachten ... Probeer ook niet alles direct te begrijpen en in een hokje te plaatsen. Laat ruimte in jezelf open voor een nieuwe kijk op de dingen die gebeuren.

     
  2. Laat los

    Door te controleren denk je dat je vat hebt op hoe iets gaat lopen. En het liefst dat je voor elkaar krijgt wat jij wilt. Daar word je erg moe van. Laat steeds vaker je greep los op dingen en op anderen om je heen. Het loopt zoals het loopt.

     
  3. Laat je verrassen
    
Iets onverwachts kan ook prima zijn. Doe het zelf ook eens anders en kom zo uit je vaste patronen. Patronen kunnen voor een keurslijf zorgen. Dat betekent een lijf vol spanning. Verwonder je eens over hoe iets anders kan gaan. Vaak merk je dat het uiteindelijk ook prima is. Dat je er misschien zelfs energie door hebt gekregen.

     
  4. Wees een dolfijn
    
Een dolfijn laat zich meevoeren op de stroom van de golven. Hij controleert niets. Maar in de ene golf, is hij al wel op zoek naar de volgende. 
De dingen lopen altijd anders dan je van tevoren hebt gepland. Speel daar op in. 
    Loop erop vooruit. Kijk gewoon naar wat er op je afkomt. Dan overvalt het je niet. Laat gebeuren wat er komt en speel daar als een dolfijn op in.



Kortom:

Door in je dagelijks leven minder te controleren, merk je dat spanningen in je lijf en in je hoofd verdwijnen. Je krijgt meer rust en ruimte.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

@ 2014 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies

Geef reactie

Ga lopen als je vastloopt

2014 01 10

door Marjolijn Meijer

Loopt het bij jou? 

Ben je misschien in het afgelopen jaar ergens in vastgelopen? Ik wens je toe dat je aan het einde van 2014 terug kijkt op een jaar waarin het prettiger liep dan in 2013.

Waarin liep jij vast?

  • Je voelde je misschien alleen, terwijl je zoveel mensen kent. 

  • Je werk had te lijden onder je privé-leven, omdat je thuis de verantwoordelijkheid hebt die je vroeger samen droeg.
  • Je voelt je ellendig door het verdriet dat telkens weer opduikt.
  • Je voelt je wanhopig over jezelf en je zou het liefst een ander leven leiden.
  • Of waar je nu op dit moment aan denkt ...

Hoe laat je het weer lopen?
In deze mail lees je over ‘vastlopen’ en hoe je het weer kunt ‘laten lopen’. Regelmatig raad ik aan om iedere dag minstens een half uur te lopen.

Vandaag geef ik je een advies over hoe je jezelf weer ‘op de been brengt’.

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door naar iemand anders.

Klik hier en volg ons ook op Facebook


Het loopt bij mij gewoon niet

Ernst

‘Het loopt bij mij gewoon niet. Ik krijg weinig voor elkaar. Ik ben dan wel druk met van alles, maar het lukt me niet.

Ik heb te veel meegemaakt in de afgelopen drie jaren. Pijnlijke herinneringen spoken voortdurend door me heen. Ze bepalen hoe ik mij voel. Soms denk ik dat ik een trauma heb. Dat ik daar eens iets aan moet doen.

Ik zou willen dat het een keer vanzelf zou lopen. Dat ik er niet zoveel moeite voor hoef te doen. 

Ernst is niet te herkennen om privacy-redenen

Licht op ... 
(vast) lopen

Ernst vraagt zichzelf af of hij een trauma heeft. Hij is vastgelopen. Als je heftige dingen meemaakt, dan kan dat zorgen voor een Post Traumatische Stress Stoornis. Het is dan goed om professionele hulp te zoeken. Je huisarts kan je, als het nodig is, doorverwijzen.

Een PTSS hoeft het niet te zijn. Soms worden er te snel diagnoses gesteld, waardoor je meer vast kan komen te zitten. Het ‘etiket’ is dan te zwaar.

Bovendien kan een diagnose je ook de ruimte geven om de verantwoordelijkheid over jezelf aan een ander over te laten. Dat lijkt misschien een 'eenvoudige' oplossing, maar het loopt dan ook nog niet vanzelf.

Zie gewoon dat je eerst zelf de verantwoordelijkheid kunt nemen. Om als je vastloopt daar het ‘licht op te zetten’. Dat je durft te herkennen dat het niet zo goed met je gaat. Dat je daarna onderzoekt hoe je weer in beweging komt.


Ik zou willen dat het weer liep

Wat ik heb gemerkt, is dat letterlijk lopen helpt. Dat je daardoor weer balans krijgt tussen je emoties en je denken. De EMDR therapie is hier ook op gebaseerd. Over deze therapie die helpt bij trauma’s kun je meer lezen op internet of vraag het aan je huisarts.

Door iedere dag minstens een half uur te lopen, krijg je je emoties en denken weer in een ‘gelijke tred’, of ‘in de pas’. Zodat je weer meer balans voelt. Dat emoties er mogen zijn, dat je ze herkent en dat je door de beweging van je lijf, tijdens het lopen, de heftigheid ervan steeds dieper kunt loslaten.

Thom Hartmann heeft dit uitgebreid onderzocht. Zijn boek ‘Loop je zorgen uit je lijf’- geeft je hier meer informatie over. (ISBN - 978-90-202-0221-2)

Als je zin hebt om nu in beweging te komen dan raad ik je het volgende aan:

  1. Voordat je gaat lopen, bekijk je eerst waar je vastloopt.
  2. Ga dan lopen, zonder tas, mobieltje of wat dan ook.
  3. Zowel je benen lopen, maar ook je armen mogen zwaaien.
  4. Laat tijdens de wandeling gedachtes bij je opkomen over waar je in vastgelopen bent. Zie beelden erbij. Het is jouw verhaal. Jij hebt het zo ervaren.
  5. Als je wordt afgeleid van je beeld, breng jezelf er dan telkens naar terug.
  6. Maak een vaag beeld helder en merk ook dat wat heftig voelde ook vager kan worden.
  7. Als je thuis komt schrijf je er iets over op als je dat wilt.

Doe dit een aantal dagen achter elkaar en merk wat het met je doet. Voel je je opgeluchter? Krijg je nieuwe inzichten, komen er plannen, voel je meer balans?

Kortom:

Hippocrates, een Griekse wijsgeer en genezer, zei het al:
'Lopen is voor de mensheid de beste medicijn.'

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

@ 2014 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies

Geef reactie

Hoe zet je die dimmer hoger?

2013 12 20

door Marjolijn Meijer

Hoe wordt het voor jou iets lichter? Je hoopt vaak dat anderen je daarbij helpen. Het is ook mogelijk om 'het licht in jezelf aan te doen'. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. En toch is het te doen ...

Lichte feestdagen wens ik je nu alvast toe.

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door naar iemand anders.

Klik hier en volg ons ook op Facebook

Licht op ...
'het weer zien zitten'

Juist in deze decembermaand word je op jezelf terug geworpen. Het is vroeg donker. Er is weinig zon en regen en storm houden je vaker binnen. Zoals het buiten is, zo kun je je ook van binnen voelen.

Vaak speelt er in deze tijd van alles. Gedoe om je heen, gedoe met anderen, zoals Margritta zei: ‘Het is niet normaal wat er allemaal misgaat. Hoe mensen soms kunnen zijn!’

Wat je om je heen ziet, zo voel je je vaak ook van binnen. Kijk eens of dat bij jou ook klopt. En bovendien, gedoe in jezelf, zorgt voor gedoe buiten je. Dat zet je zelf vaak in gang als je je vervelend voelt. Je maakt dan net even die rotopmerking.

Omgekeerd is hetzelfde waar. Als je het allemaal weer ziet zitten, dan ziet de wereld er voor jou ook anders uit. Dan zijn de mensen om je heen ‘gewoon’ aardig.

Het is niet voor niets dat er rond de kortste dag en de langste nacht feesten zijn. De warmte, de gezelligheid en het licht van Kerst zouden je weer energie kunnen geven.


Juist in deze maand voel ik me zo vervelend

Magritta


'Juist in deze maand voel ik me zo vervelend. Al die gezinnetjes, al die reclame over gezelligheid en samen. Ik kan daar niet tegen.

Ik hoor er dan voor mijn gevoel niet bij. Ook de uitnodiging van mijn broer om bij hem gezellig Kerst te vieren heb ik afgeslagen. Terwijl ik eigenlijk best wel wil.

Ik vind alles gedoe. Er gaat zoveel mis. Ik doe zelf ook raar. Hoe maak ik het wat lichter?

Margritta is niet te herkennen om privacy-redenen


Het weer zien zitten

Als er weinig licht is, zowel in de natuur als in je leven, dan zie je het vaak niet meer zitten. Je hebt de behoefte dat het weer lichter wordt. In de dubbele betekenis.: Minder zwaar en met meer perspectief.

Hoe wordt het lichter? Je hoopt vaak dat anderen je daarbij helpen. Dat kan en tegelijkertijd is het ook mogelijk om 'het licht in jezelf aan te doen'. Dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. En toch is het te doen ...

Besef je allereerst hoe het op dit moment echt met je zelf gaat. Zet daar, door er aandacht voor te hebben, het licht op. Erken het als je je vervelend, narrig, ongemakkelijk, verdrietig, alleen etc. voelt. Veroordeel dat gevoel niet. Dat is er nu.

Kijk daarna met aandacht naar wat er om je heen gebeurt. Door te luisteren, door te kijken, te proeven. Door helemaal te zijn waar je bent. Oordeel daar niet over. Het is nu zoals het is.

Je gedachten gaan daardoor niet naar de toekomst, waar je misschien wel tegen op ziet. En wat er nu nog niet is. Misschien komt dat moment wel nooit. Dan voel je je vervelend over iets wat er misschien wel nooit zal zijn.

Wees waar je nu bent. Heb gewoon geen verwachtingen naar jezelf en naar anderen. Daardoor wordt het vaak direct al veel lichter.

Kortom:

Lichter wordt het eigenlijk meteen, als het je lukt om je aandacht te richten op hoe het nu met je gaat en daarna op je omgeving. Het licht van aandacht zet je in jezelf met een soort dimmer hoger. Je ziet het dan weer (zitten) en daardoor voel je je ook lichter.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

De foto's zijn van Paulien van Tienhoven - www.10hoven.nl

@ 2013 Marjolijn Meijer - Licht op Verlies

Geef reactie

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: