Licht op Verlies blog

Hoe volg ik de weg van mijn verlangen?

2012 03 29

door Marjolijn Meijer

Je komt pas in beweging, als je ergens een goed gevoel over hebt. Als je op reis wilt, dan heb je het verlangen om ergens naartoe te gaan. Je verwacht op die plek iets te zien, iets mee te maken, iemand te ontmoeten, iets te leren. Je verlangt naar iets dat je nu niet hebt en waar je naar toe wilt.

Het is belangrijk om dat verlangen in jezelf te kennen. In een periode waarin je rouwt , ben je daar niet of nauwelijks mee bezig. Je wilt eerder terug dan vooruit. Als ik iemand vraag, wat zou je het liefste willen, waar verlang je naar? Dan krijg ik vaak te horen, dat ze de tijd terug willen draaien en wensen dat hun dierbare er weer zou zijn.

Het leven is jammer genoeg niet terug te draaien. En toch kun je wel richting geven aan je leven, door eerst je verlangen te leren kennen en te volgen. Door die richting uit te gaan.

Oefening: De weg er doorheen, is de weg van je verlangen volgen

De weg er doorheen, is de weg van je verlangen volgen.
Waar wil je dan uit komen? De weg uit de zwaarte, het somber zijn. Een gevoel van uitzichtloosheid, zinloosheid en machteloosheid. Daar wil je uit. Daar wil je van loskomen. Misschien heb je ook fysieke klachten. Rug- en schouderklachten, een lage weerstand, hoofdpijn, concentratieproblemen. Daar wil je van af.

Die wens om ergens vanaf te komen, brengt je nog niet in beweging. Om je weg van je verlangen te volgen. Daar zijn zowel een plaatsbepaling, als hoe dat verlangen van jou eruit ziet, belangrijk.

Hoe ga je de weg er doorheen?

1. Maak allereerst een plaatsbepaling*, zodat je weet van waar je vertrekt. Dat doe je door stil te staan bij hoe je je nu voelt. Bij hoe de situatie om je heen is. Bijvoorbeeld:

Besluiteloos, richtingloos, onzeker, chaotisch, uit evenwicht, een burnout ligt op de loer, grenzeloos, bewegingsloos, futloos, doorhollend?

2. Stem je daarna af op je verlangen. Waar wil je naartoe? Wat wil je anders? 

Maak een lijstje, door te gaan zitten en door te blijven schrijven, kleine en grote verlangens, alles mag door elkaar. Bijvoorbeeld:

  • Meer evenwicht in tijd voor jezelf en je zorg voor anderen?
  • Een nieuwe richting in je werk?
  • Meer tijd doorbrengen met je kinderen, vrienden of familie?
  • Een project op je werk waar je een waardevolle bijdrage kunt leveren. 
  • Een opgeruimd huis?
  • Een boek schrijven?
  • Een reis naar Bali?
  • Een fotoboek maken van je dierbare?

2. Je kiest daarna iets uit waar je op dit moment het meest naar verlangt. Waar jij voor in beweging wilt komen.

3. Je schrijft dit verlangen nog een keer op, of je praat erover met iemand.
Maak het nu concreet. Beschrijf stappen die je daarin kunt zetten. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil iedere woensdagmiddag vrij zijn, zodat ik thuis ben voor de kinderen.
  • Ik wil het huis op orde, dat doe ik op zaterdagmorgen van 8 tot 12. Iedere week een andere kamer.
  • Ik loop iedere avond een half uurtje, na het eten.
  • Ik ga een dag minder werken.
  • Ik zorg dat ik iedere dag op tijd thuis ben en mijn werk achter me laat, zodra ik de kantoordeur sluit.

4. Je doet, vanaf nu, tijdens die weg naar je verlangen, wat je jezelf hebt voorgenomen.
En als het niet lukt, dan sta je weer stil en maak je opnieuw een plaatsbepaling. Als iets op dit moment onbereikbaar lijkt, kies dan voor tussenstappen. Gun jezelf de ruimte en wees mild voor jezelf. Houd de weg naar je verlangen ook tegen dat licht

Het is fijn om in je zoekproces steun van een ander te krijgen. Vraag een goede vriend of vriendin, of familielid om naar je te luisteren. Of vraag er hulp bij. Hieronder lees je hoe dat kan.

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: