Licht op Verlies blog

Als je rouwt, ben je op zoek naar rust in jezelf

2012 04 11

door Marjolijn Meijer

Latife (46)*

Uiterlijk lijk ik zo rustig, maar ik ben vaak zo onrustig in mijn hoofd. Allerlei gedachten schieten door mij heen.  Vooral mijn schuldgevoelens brengen mijn gedachten in een snelle draaimolen. Ik kom er dan ook niet meer uit!  Had ik maar dit, dan ...


Van al die ‘had ik maars’, kom ik terecht in allerlei vragen. Wat zullen ze wel niet van mij vinden? Ben ik wel een goede moeder? Hoe kan ik me zo gedragen, dat ze me waarderen? Vooral als ik gespannen ben, dan denk ik in mijn hoofd voortdurend gedachten van een ander over mijzelf. Ik denk dus dat ze dat denken over mij, dat ...

* de verhalen zijn echt, de mensen onherkenbaar

Hoe krijg je meer rust?

Als je een cijfer geeft voor de rust in jezelf, tussen 1 en 10, welk cijfer geeft die onrust of rust het beste weer?

Neem allereerst die onrust waar, door naar die onrustige gedachtestroom in jezelf te luisteren. Laat die gedachten je niet beheersen. Je hebt gedachten, je bent ze niet. Luister er naar en voel die onrust in jezelf.

  • Waar voel ik die onrust in mijn lijf?
  • Welke gedachten zorgen voor die onrust?

Het helpt om dit op te schrijven. 
Door aandacht te geven aan jezelf, breng je jouw hoofd en je lijf direct meer tot rust.

Over spanning en rust

Een verlieservaring heeft invloed op je. Het beheerst je gedachten. Je kunt je zwaar voelen door je zorgen en de ‘had ik maars’. Daardoor krijg je spanning en onrust in je lijf en raak je op den duur uitgeput. Je verdriet over je verlies neem je altijd en overal met je mee. Die laat je niet thuis.

En als je dit verdriet voortdurend met je meeneemt, dan ben je dus aan het overleven. Hoe moeilijk dat ook lijkt en is, de enige die daar verandering in kan brengen, dat ben je zelf. Zonder dat je je verlies ontkent, kun je zelf weer de regie nemen over hoe je leeft.

Rustgevende medicijnen kunnen je tijdelijk helpen. Er kan een moment komen, dat je ervoor kiest om niet langer afhankelijk te zijn van chemische middelen. Doe dit uiteraard altijd in overleg met je arts. Een soortgelijke chemie in je lichaam heeft ook die onrust gecreëerd. Er is door het Heartmath Instituut in Californië aangetoond dat er een relatie ligt tussen je gedachten, je hart en je lichaam. (www.heartmath.nl)

Het autonome zenuwstelsel bestaat uit een sympathisch en een parasympathisch stelsel. Het sympathische deel zorgt voor de actie. Als je je angstig of bedreigd voelt, zet deze je aan tot overleven. Het parasympathische deel van het zenuwstelsel zorgt voor rust. Als deze twee harmonisch samenwerken, dan merk je dat aan de ritmische afstemming van je hart. Dat noem je hartcoherentie. Deze zorgt voor alertheid terwijl je je tegelijkertijd ontspannen voelt.

Als je door innerlijke spanning vrijwel de hele dag op scherp staat, dan is je hartslag niet coherent. Je trapt bij wijze van spreken voortdurend op de rem en tegelijkertijd gebruik je het gaspedaal. Een verlieservaring geeft veel stress. Adrenaline, de aanjager van het sympathisch zenuwstelsel, zorgt ervoor dat je overleeft.

In een periode van rouw wordt deze adrenaline gedurende een langere tijd aangemaakt. Een onrustig hoofd, stress en uitputting zijn uiteindelijk vaak het resultaat. Het -te veel- aan adrenaline wordt opgeslagen in je lichaam, met name in je spieren. Als deze afvalstoffen niet door het bloed en voldoende zuurstof afgevoerd worden, voel je je vermoeid en lusteloos. Als dit lang duurt, dan steken ook fysieke klachten de kop op.

Wat helpt jou om tot rust te komen?




Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: