Licht op Verlies blog

Door te overleven, herken je dat je leeft

2012 05 31

door Marjolijn Meijer

Als je overleeft, kun je diep gaan. Daar ben je ook zo bang voor. Dat je jezelf verliest in die diepte, waardoor je jezelf kwijt raakt. De angst die je hiervoor hebt, ontstaat in je gedachten. Je piekert, je maakt je zorgen. Misschien herken je die stem in je hoofd wel. Die gaat alsmaar door.

Aan die stem in je hoofd merk je dat je overleeft. Die stem vraagt alle aandacht en haalt jezelf en anderen vaak naar beneden door (zelf)kritiek. Je denkt gek genoeg, dat je door te luisteren naar die stem, je het allemaal onder controle kunt houden. Dat als je jezelf in gedachten op de kop geeft, je het daarna wel anders zal doen en beter.

Door kritiek te hebben, denk je onbewust dat je sterker wordt, dat je weet hoe het moet. Het is een gevecht in je hoofd dat juist voor veel onrust zorgt.  Eigenlijk is niets goed als je je niet lekker in je vel voelt. Kritiek maakt je kwetsbaar en trekt alle energie uit je weg. Daarmee ondermijn je ook je zelfvertrouwen.

Wat helpt, is om allereerst te herkennen dat deze stem in je hoofd bijna al je aandacht vraagt. Dat je niet eens meer merkt dat je een kop thee drinkt. Dat je voor de ander, waarmee je die kop thee drinkt, eigenlijk geen aandacht hebt, omdat die stem in jezelf maar doorgaat. 

Als je die stem herkent, dan kun je daarna je aandacht richten op iets waar je voor kiest. Je doorbreekt daardoor die dwangmatige gedachtestroom en (zelf)kritiek.

Hieronder lees je manieren waarop je weer rust in je hoofd kunt krijgen.
Ervaar gewoon wat jou helpt.

Verwonder je over je eigen gedachten 
Luister er eens naar, zonder dat je weer kritiek hebt op deze stem in je hoofd. Verwonder je: ‘Ja, zo denk ik, zo maak ik mij zorgen, zo probeer ik mezelf op de been te houden ...”

Richt je op je ademhaling

Daarbij adem je in 6 tellen rustig in en in 6 tellen weer uit. Natuurlijk komen je gedachten direct weer terug, herken dat gewoon en richt je weer op je adem. Deze kritiek, dat het niet lukt, helpt je niet verder. Herken die stem van kritiek weer gewoon.

Doe iets met volledige aandacht

Het drinken van die kop thee bijvoorbeeld. Maak ruimte in je hoofd en luister naar de ander, naar wat diegene zegt.

Richt je aandacht op je lijf

Kijk naar je handen. 
Voel de energie in je benen.

Knipper met je ogen. 
Merk dat je hart klopt.
...

Ervaar dat je leeft!

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: