Licht op Verlies blog

Positief omgaan met negativiteit

2013 02 22

door Marjolijn Meijer

Negativiteit van anderen kan die van jezelf ook triggeren. Negativiteit raakt je, als je je laat raken. Dat is allemaal gemakkelijk gezegd, maar hoe bescherm je jezelf tegen iets wat je vervelend vindt?

Hoe kun je positief omgaan met negativiteit? John laat weten hoe zwaar de negativiteit van collega's op hem drukt. Daarna zetten we het licht op ... negativiteit. Hoe ga je ermee om?

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door, naar iemand waarvan jij inschat dat de inhoud en het aanbod hem of haar kan helpen.


Het duurt drie minuten ...


Moet ik die negativiteit maar gewoon accepteren?

John (33)

Iedere keer als ik op mijn werk kwam, overviel die negatieve sfeer me weer. Twee collega's hebben al jaren mot met elkaar en gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Jaloezie? Ze zorgen allebei dat ze medestanders krijgen en dat is gelukt. Ook al worden de verwijten nu niet meer uitgesproken en is het 'stil', de sfeer is om te snijden! 

Ik ben er niet verantwoordelijk voor, maar als het aan mij lag, had ik hier behoorlijk opgetreden. Het kostte mij in ieder geval zoveel energie! Ik had me er in het begin nog wel mee bemoeid, maar dat hielp niet. Ik had wel andere zorgen aan mijn hoofd. Ik vergelijk hun 'problemen' met die van ons verlies. Het is zo banaal waar zij zich druk om maken! 

De energielek op mijn werk zorgde ervoor dat ik te weinig energie overhield. Terwijl de thuissituatie al mijn aandacht vroeg. Ik had mezelf aangeleerd om op mijn werk op niemand meer te reageren, om mij af te sluiten van dat kinderachtige gedoe. Om alleen mijn werk te doen. Niets te vertellen over de zorgen die ik zelf heb. Dat zou alleen maar weer een nieuw verhaal in de achterklap geworden zijn.

Ik merkte dat ik op mijn werk toch die negatieve energie overnam. Ik sloot me wel af, maar ik veroordeelde iedereen en ook mijzelf. Hoe los ik dit op, was mijn vraag? Een andere baan? Waar vind ik die in deze tijd? Bovendien zou mijn manager er niet aan meegewerkt hebben. 

Ik was dat negatieve gedoe zo spuugzat! Hoe zorgde ik ervoor dat ik me niet voortdurend ergerde aan de sfeer en aan bepaalde collega's? Hoe kon ik mijn boosheid over de situatie in bedwang houden?

Ik heb er hulp bij gezocht. Ik kon de combinatie van de zorgen thuis en de negativiteit op mijn werk niet meer aan. Dat heeft me veel inzicht opgeleverd. Ik houd mijn energie veel meer in balans. Ik heb geleerd om op de negativiteit op mijn werk uitgebreid het licht te zetten.

John is niet te herkennen om privacy-redenen.


Hoe ga je positief om met negativiteit?

LICHT OP ... NEGATIVITEIT

Als je met negativiteit te maken hebt, dan heb je meestal de neiging om je ervoor af te sluiten. Het gevolg is dat je dan geen contact meer hebt met de ander. Dus dat er ook niets verandert.
Als je ziet dat er negativiteit is bij een ander, of als je je eigen negativiteit herkent, dan ben je je van die negativiteit bewust. Dat is belangrijk, om dit eerst te herkennen.

Als je zelf negatief bent, dan ben je je daar meestal niet bewust van, daarom heeft het zo'n forse werking op anderen. Negativiteit kan je alleen raken als jij jezelf laat raken. Dan 'resoneert' de negativiteit van de ander met die van jou zelf. Je stemt je dan onbewust af op dezelfde golflengte als de ander.

Wees helemaal alert en aanwezig in het moment. Dan heeft negativiteit geen of nauwelijks meer vat op je. Dan is er wat er is. Je kijkt naar de negativiteit, naar de boosheid, het wantrouwen, de jaloezie. Je hoort de vervelende opmerkingen, je ziet de uitdrukking op iemands gezicht ...  Vaak heeft negativiteit te maken met het gekwetste ego van de ander(en).

Als jij op dit gekwetste ego van de ander reageert, dan voedt dat juist hun boosheid, argwaan, of welke negatieve emotie ook. Maar dat geldt ook voor jezelf. 
Door een reactie te geven, hoe goed bedoeld ook, stem je je namelijk al af op de ander. Dan voel je dat ook de negativiteit opkomt in jezelf. En ook al reageer je een keertje wel, zie dat dan van jezelf, wordt het je bewust en stop dan alsnog met te reageren.

Als je er met je aandacht bij blijft en niet reageert, dan voed je de negatieve energie van de ander niet. Vaak los je daarmee zelfs die negatieve stemming van de ander (een beetje) op.

HOE DOE JE DAT?

Hoe ga je om met de negatieve energie van anderen?

Hoe zorg je ervoor dat je die negativiteit niet overneemt?

  1. Wees je allereerst bewust van je eventuele eigen negativiteit. Herken het.
  2. Heb je oordelen over iets, jezelf of iemand?
  3. Zie het en veroordeel je eigen negativiteit niet.
  4. Heb je last van negativiteit van anderen? Herken wat dit bij jou doet. Word het je bewust.
  5. Weest alert en aanwezig.
    Dan heeft negativiteit van anderen geen/minder vat op je. Je ziet het, zonder er een oordeel over te hebben.
  6. Reageer niet op negativiteit.
  7. Verwonder je gewoon ... Blijf erbij ...

KORTOM ...

Voel wat een ander met jouw energie doet. Blijf liever gewoon weg bij die energie als dat kan. 

Als je met negativiteit te maken hebt, in jezelf of bij een ander: Blijf erbij met je aandacht, zet er in je gedachten gewoon het licht op. Dat betekent: Herken het, word het je bewust. 

Veroordeel niet, verwonder je ...

Zo heeft negativiteit geen of weinig vat meer op jou en kun je het veelal zelfs ook keren.

@ 2013 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies



‘Ik heb het al zo druk, waar haal ik de tijd vandaan?’

Welke gedachte weerhoudt jou?

Denk jij er over om aan de slag te gaan met het  Licht op Verlies-programma ? Maar je doet het niet, omdat er een gedachte is die jou ervan weerhoudt?

‘Ik heb het al zo druk, waar haal ik de tijd vandaan?’

Door het programma van Licht op Verlies te volgen, doorbreek je juist het patroon om alsmaar door te gaan. In de drukte van de bezigheden van iedere dag. Je ervaart juist rust en ruimte door de uitgekiende stappen van het programma te volgen. Het is waarschijnlijk ook voor jou mogelijk om iedere dag 15 tot 30 minuten aandacht te hebben voor jezelf. Om jezelf die tijd te gunnen en om door nieuwe energie weer veerkracht op te bouwen.

Wil je meer lezen over het Licht op Verlies-programma, klik dan hier.

P.S Licht op Verlies is voor diegene die minimaal drie maanden geleden een ingrijpend verlies heeft meegemaakt en emotioneel daarin vastloopt. Je hebt iemand verloren door overlijden, je hebt een scheiding achter de rug of een belangrijke relatie is beëindigd, je raakt je gezondheid kwijt, je hebt je baan verloren.

Meestal komt een verlies niet alleen en voelt het alsof verschillende verliezen opgestapeld zijn. Je hebt behoefte aan licht in je leven, meer duidelijkheid over wat je wilt, weer grip op je leven, meer veerkracht en dat je emoties er helemaal mogen zijn, maar je niet meer beheersen.

Hoe doe je dat?
Zet het Licht op Verlies.

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: