Licht op Verlies blog

Respect geeft ruimte

2013 06 21

door Marjolijn Meijer

Respect voor jezelf is belangrijk. Wat kun je doen om de oordelen over jezelf te herkennen? Hoe luister je als een goede vriend(in) naar jezelf en zorg je daardoor voor meer ruimte? Daar gaat het in deze mailing over. 

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door, naar iemand waarvan jij inschat dat het hem of haar kan helpen.

Klik hier en volg ons ook op Facebook

LICHT OP ...  

RESPECT

Heb jij ook regelmatig veroordelende gedachten in je hoofd?

In een periode na een ingrijpend verlies zoek je naar antwoorden en weet je het vaak gewoon niet. Je begrijpt het niet. Je weet niet meer wat je wilt. Je veroordeelt jezelf, je bekritiseert anderen. Je maakt het jezelf en anderen om je heen moeilijk. Ook al zeg je niets hardop. Je straalt wel uit dat je het niet meer ziet zitten.

Deze discussie in jezelf kan de hele dag doorgaan als je deze niet stop zet. Het kost veel energie. Je bent innerlijk aan het vechten met het leven, of je geeft het in  gedachten op.

Het zijn vaak je emoties die je aanzetten tot deze gedachten. Deze trekken je in een negatieve spiraal naar beneden, naar de kant van overleven. Ook als jij je emoties denkt op slot gezet te hebben, en je uiterlijk geen emoties hebt, kunnen die veroordelende gedachten wel doorgaan. Die drukken namelijk precies uit wat je van binnen voelt.

Die emoties zijn dan misschien wel niet zichtbaar voor anderen, de veroordelende gedachten zitten wel van binnen. Die beheersen je. Die trekken alle energie uit je weg. Je schrikt er anderen mee af, ook al zeg je niets. Anderen merken aan je dat je vecht in je hoofd.

Verlang jij naar meer respect voor jezelf?

Magda beschrijft dit:


‘Ik ben gewoon niet goed genoeg’

Magda (53)

‘Ik ben gewoon niet goed genoeg’.

Doordat alles in mijn leven anders loopt, krijg ik dat oude gevoel weer terug, dat ik niet goed genoeg ben. Die gedachte gaat zeker een aantal keren per dag door mijn hoofd. Met alles er omheen. 'Muts, wat doe je nu?' 'Dat lukt je niet, dat weet je toch!' 'Dat wordt toch een vergissing als je daar aan begint.' 'Uiteindelijk ga je het toch verliezen, begin er niet aan!'

Dat afkraken van mijzelf heb ik denk ik op school ‘opgelopen’. Ik haalde minder goede cijfers dan anderen, mijn vader had altijd kritiek op mij. Het was nooit goed genoeg! Ik begon het uit gewoonte al tegen mijzelf te zeggen, om mezelf voor kritiek van anderen te behoeden. Die stroom van oordelen over mijzelf, dat was inmiddels zo ingesleten. 

Nu ik een aantal verliezen achter elkaar heb meegemaakt, kom ik weer helemaal in dat oude patroon van onzekerheid en me niet goed genoeg voelen. De gedachte gaat zelfs verder, omdat ik niet goed genoeg ben, overkomt mij dit allemaal. Mijn geloofsleven speelt daar ook een rol in.

Ik weet inmiddels dat ik mijn gedachten kan keren. Ik ben het me nu gelukkig meer bewust geworden. Dat ik meer respect heb voor mijzelf. Dat lukt me echt al beter. Ik hoor die veroordelende gedachten nu bewust, als iets tegen zit. Het heeft me echt minder in de greep. Het beheerst mij niet meer. Ik ben veel realistischer en respectvoller geworden naar mijzelf.

Magda is niet te herkennen om privacy-redenen


Het is zoals het is

Hoe krijg je meer respect voor jezelf?

Ben je respectvol naar jezelf, dan ervaar je direct meer ruimte in jezelf. Respectvol met jezelf omgaan, vraagt om een bewuste keuze. Dat gaat niet vanzelf. Vooral als oude patronen je meesleuren in een reeks van oordelen over jezelf.

1. Sta jezelf toe dat je mag voelen wat je voelt. Verdrietig, angstig, blij, opgelucht.

2. Neem die emoties in jezelf waar. 

Je hebt er geen oordeel over. Je hebt ook niet de neiging om de situatie te veranderen.

3. Het is zoals het is.

En je accepteert dit. Het gaat er even niet om of dat moeilijk is of niet. 

Je merkt dan dat je, door dit respect voor jezelf, rustiger wordt, los van de omstandigheden. Je bent jezelf niet meer voortdurend aan het verdoven of opjagen met oordelen over jezelf. Je laat zijn wat er is, zonder er door te worden meegesleurd.

4. Je luistert als een goede vriend(in) naar jezelf.

@ 2013 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies

Kortom:

Je hebt emoties en gevoelens, maar je bént ze niet. 

Je hebt respect voor wie je bent, voor wat je voelt en voor wat je hebt meegemaakt. 
Je geeft jezelf de ruimte om te voelen wat je voelt, zonder daar een oordeel over te hebben. Je veroordelende gedachten in je hoofd maken plaats voor realisme en respect voor jezelf.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: