Licht op Verlies blog

Als je doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg

2011 03 18

door Marjolijn Meijer

Emoties blokkeren

Doordat je wereld na je verlies volledig anders is, roept dat allerlei emoties op. Je weet niet wat je van de toekomst kunt verwachten. Het is allemaal zo onzeker geworden. Het vertrouwde leven is weg. Daardoor heb je waarschijnlijk de neiging om je emoties te blokkeren, om de heftigheid maar niet te hoeven voelen.

Een achtbaan waar je niet meer uitkomt

Je verlangt ernaar dat de problemen, die tegelijkertijd met je verlies ontstaan, opgelost worden. Je gaat er mee aan de slag, voor zover je energie het toelaat. Herken je de vicieuze cirkel? Je verliest energie, je raakt ontmoedigd, je wordt er onzeker door. Voortdurende onrust zorgt voor een achtbaan waar je niet meer uitkomt, omdat je het niet kunt oplossen, of niet op de manier waarop je dat zou wensen.

Een oordeel over je eigen gedrag

Je doet je best en tegelijkertijd heb je nergens zin in en zie je het niet meer zitten. Je eigen uit het verleden bekende fysieke klachten, worden door deze spanningen weer opgeroepen. Daardoor heb je de neiging om jezelf te verdoven, door bijvoorbeeld meer te eten of te drinken, of helemaal geen trek meer te hebben. Een oordeel over je eigen gedrag is snel geveld, of je valt je eigen fysieke lijf af, door er onvoldoende of niet voor te zorgen.

Het is nu, zoals het is

Het is in deze periode belangrijk om bewust te zijn van je eigen reacties en gedrag. Deze juist niet te veroordelen, maar deze te nemen zoals ze zijn. Als je bewust aandacht voor jezelf hebt, dan merk je dat je rustiger wordt. Ook al is er pijn, verdriet en verwarring. Je richt je op je gevoel, je neemt het serieus. Je ‘verdraagt’ wat je op dat moment fysiek of emotioneel voelt. Je richt er juist je aandacht op. Het is nu, zoals het is. Het hoeft nu niet anders te zijn. Je hoeft er niet mee aan de slag.

Meer in balans

Als je er met je aandacht bij blijft doe je de dingen waarschijnlijk anders, dan zoals je het altijd deed. Je blijft er bewust bij, ook al voelt dat tegennatuurlijk. Je merkt dat je dan ontspant, soms direct, soms merk je dat na enkele minuten. Door je aandacht telkens met mildheid te richten op wat je in jezelf ervaart, merk je dat je spanning vermindert. Je kunt vaak weer beter ademhalen. Je hoofd voelt leger en je merkt dat je emotioneel meer in balans komt.

Waar herken je spanningen in jezelf?

Hoe ga jij hiermee om?

de foto's zijn van Paulien van Tienhoven - www.10hoven.nl

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: