Licht op Verlies blog

door Marjolijn Meijer

Vakantie thuis?

2013 07 19

door Marjolijn Meijer

Het is vakantietijd. Sommigen gaan niet op vakantie, omdat ze dat niet kunnen, willen, durven of om welke reden dan ook. Speciaal voor hen is deze mail.

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door naar iemand anders.

Klik hier en volg ons ook op Facebook

LICHT OP ...  
VAKANTIE

Vakantietijden zijn vaak moeilijk als je iemand verloren hebt. Je voelt je nog meer alleen als iedereen om je heen weg gaat. Er liggen weken voor je. Zoveel tijd. Wat doe je ermee?


'Wat ga ik in deze vakantietijd doen?'

Christoph

‘Deze vakantie is voor mij een ramp. Monique en ik zouden met de caravan naar Frankrijk. Dat kan niet meer. Ik wil er ook niet alleen op uit gaan.

Ik voel me in deze tijd nog meer alleen. Iedereen vertrekt. Goede vrienden vroegen me of ik zin had om met hen mee te gaan. Ik heb erover nagedacht. Ik voel me dan te veel. 

Ik ben niet van plan om een domper te zetten op de vakantie van anderen. Wat ik wil, is weg met Monique. Dat kan niet meer. Nooit meer ... 

Wat ga ik in deze vakantietijd doen?'

Christoph is niet te herkennen om privacy-redenen


Vakantie in je eigen huis

Ben je in deze vakantie alleen? Voel gewoon hoeveel pijn je ervan hebt. Huil. Wees boos, ook al weet je niet op wie. Die emoties zijn er.

Het kan helpen om eerst op te schrijven hoe je je voelt. Ga daarna verder met het lezen van deze mail.

Kijk eens om je heen. Nu op dit moment. 
Vraag jezelf eens het volgende af:

  • Wat heb ik altijd al eens willen veranderen in mijn huis?
  • Is er iets waar nog nooit van gekomen is?
  • Zijn dat nieuwe planten op het balkon of in de tuin?
  • Is dat schuiven met mijn meubels?
  • Ergens nieuw behang of nieuwe verf?
  • Vraagt de zolder, een kast of kelder of wat dan ook om opgeruimd te worden?
  • Heb ik behoefte aan andere meubels? (Marktplaats kan een goede oplossing zijn)

Schrijf dit op.
Daarna vraag je jezelf:

  • Hoe maak ik mijn huis tot een plek waar ik mij (weer) thuis voel?
  • Ken ik misschien iemand die me daarbij kan helpen?

Kortom:

Hoe heb jij vakantie in je eigen huis?
Geef jezelf de ruimte om je huis te veranderen. Juist in een tijd dat alles anders is. Maak het tot een plek waar jij je ook weer in de komende weken, maanden, jaren prettig voelt.

Zet gewoon die eerste stap. De start van een nieuw begin. En vraag daar gerust hulp bij van anderen.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

@ 2013 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies

Geef reactie

Wie neem jij serieus?

2013 07 05

door Marjolijn Meijer

Pas als jij jezelf serieus neemt, kun je ook een ander serieus nemen. Daar gaat het vaak mis. Hoe zeg je iets op de juiste manier en behoud je daardoor een vriendschap?

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door, als dat het hem of haar kan helpen.

Klik hier en volg ons ook op Facebook

LICHT OP ...  
serieus nemen

Rouwen is niet 'ziek' zijn. Je bent ook niet ‘zielig’. Nee, je mist iemand vreselijk. Terecht.

Het is voor een ander soms moeilijk voor te stellen hoe jij je voelt. Ze voelen zich onhandig. Ze weten niet meer wat ze wel en niet tegen je kunnen zeggen. Dan juist flappen ze er iets uit dat niet past.

Ze willen voor je zorgen, maar doen net het verkeerde. Ze willen je helpen, maar zeggen iets dat juist kwetst. 

Je gedraagt je anders in deze tijd. Dat kennen ze niet van je. Jullie contact is daardoor ook veranderd. Je voelt je, door wat ze zeggen en doen, soms niet serieus genomen.

Jij bent wie je bent.


'Alsof ik dat niet zelf kan bedenken!'

Fer

‘Ik krijg zoveel adviezen. Alsof ik dat zelf niet kan bedenken. Ik voel me dan net alsof ik een klein kind ben. Of dat ik ‘ontoerekeningsvatbaar’ ben.

Ik wil serieus genomen worden. Ik ben nu alleen anders, omdat mijn hele leven op de kop ligt. Er zijn mensen die tegen mij zeggen dat het wel even duurt, maar dat het weer over gaat. Daar kan ik op dat moment niets mee. Hoe goed bedoeld ook ...'

Fer is niet te herkennen om privacy-redenen


Hoe neem ik de ander serieus?


Als jij jezelf serieus neemt, kun je ook een ander serieus nemen.

Je kunt de ander niet veranderen. Je kunt wel aangeven wat jij zelf wilt. Hoe je dat zegt, dat komt wel nauw.

‘Ik merk dat je het goed bedoelt. Ook al zit ik niet lekker in mijn vel, ik kan best wel voor mijzelf zorgen.’
In plaats van
‘Ik vind het vervelend dat je allerlei adviezen geeft. Ik voel me dan net een klein kind!’

‘Mijn leven staat op de kop. Inderdaad ben ik anders dan vroeger. Ook al gaat het over. Ik voel het nu!’
in plaats van
‘Wacht maar tot je zelf zoiets meemaakt. Dan praat je wel anders.'

Kortom:

Op de juiste manier iets zeggen, is belangrijk. Hoe moeilijk ook. Geef daar aandacht aan. Het kan je een vriendschap kosten als je alles er zomaar uitgooit. Dat is het niet waard.

Neem jezelf en ook de ander serieus.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

@ 2013 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies

Geef reactie

Respect geeft ruimte

2013 06 21

door Marjolijn Meijer

Respect voor jezelf is belangrijk. Wat kun je doen om de oordelen over jezelf te herkennen? Hoe luister je als een goede vriend(in) naar jezelf en zorg je daardoor voor meer ruimte? Daar gaat het in deze mailing over. 

Hartelijke groet,

handtekening

P.S. Stuur deze mail gerust door, naar iemand waarvan jij inschat dat het hem of haar kan helpen.

Klik hier en volg ons ook op Facebook

LICHT OP ...  

RESPECT

Heb jij ook regelmatig veroordelende gedachten in je hoofd?

In een periode na een ingrijpend verlies zoek je naar antwoorden en weet je het vaak gewoon niet. Je begrijpt het niet. Je weet niet meer wat je wilt. Je veroordeelt jezelf, je bekritiseert anderen. Je maakt het jezelf en anderen om je heen moeilijk. Ook al zeg je niets hardop. Je straalt wel uit dat je het niet meer ziet zitten.

Deze discussie in jezelf kan de hele dag doorgaan als je deze niet stop zet. Het kost veel energie. Je bent innerlijk aan het vechten met het leven, of je geeft het in  gedachten op.

Het zijn vaak je emoties die je aanzetten tot deze gedachten. Deze trekken je in een negatieve spiraal naar beneden, naar de kant van overleven. Ook als jij je emoties denkt op slot gezet te hebben, en je uiterlijk geen emoties hebt, kunnen die veroordelende gedachten wel doorgaan. Die drukken namelijk precies uit wat je van binnen voelt.

Die emoties zijn dan misschien wel niet zichtbaar voor anderen, de veroordelende gedachten zitten wel van binnen. Die beheersen je. Die trekken alle energie uit je weg. Je schrikt er anderen mee af, ook al zeg je niets. Anderen merken aan je dat je vecht in je hoofd.

Verlang jij naar meer respect voor jezelf?

Magda beschrijft dit:


‘Ik ben gewoon niet goed genoeg’

Magda (53)

‘Ik ben gewoon niet goed genoeg’.

Doordat alles in mijn leven anders loopt, krijg ik dat oude gevoel weer terug, dat ik niet goed genoeg ben. Die gedachte gaat zeker een aantal keren per dag door mijn hoofd. Met alles er omheen. 'Muts, wat doe je nu?' 'Dat lukt je niet, dat weet je toch!' 'Dat wordt toch een vergissing als je daar aan begint.' 'Uiteindelijk ga je het toch verliezen, begin er niet aan!'

Dat afkraken van mijzelf heb ik denk ik op school ‘opgelopen’. Ik haalde minder goede cijfers dan anderen, mijn vader had altijd kritiek op mij. Het was nooit goed genoeg! Ik begon het uit gewoonte al tegen mijzelf te zeggen, om mezelf voor kritiek van anderen te behoeden. Die stroom van oordelen over mijzelf, dat was inmiddels zo ingesleten. 

Nu ik een aantal verliezen achter elkaar heb meegemaakt, kom ik weer helemaal in dat oude patroon van onzekerheid en me niet goed genoeg voelen. De gedachte gaat zelfs verder, omdat ik niet goed genoeg ben, overkomt mij dit allemaal. Mijn geloofsleven speelt daar ook een rol in.

Ik weet inmiddels dat ik mijn gedachten kan keren. Ik ben het me nu gelukkig meer bewust geworden. Dat ik meer respect heb voor mijzelf. Dat lukt me echt al beter. Ik hoor die veroordelende gedachten nu bewust, als iets tegen zit. Het heeft me echt minder in de greep. Het beheerst mij niet meer. Ik ben veel realistischer en respectvoller geworden naar mijzelf.

Magda is niet te herkennen om privacy-redenen


Het is zoals het is

Hoe krijg je meer respect voor jezelf?

Ben je respectvol naar jezelf, dan ervaar je direct meer ruimte in jezelf. Respectvol met jezelf omgaan, vraagt om een bewuste keuze. Dat gaat niet vanzelf. Vooral als oude patronen je meesleuren in een reeks van oordelen over jezelf.

1. Sta jezelf toe dat je mag voelen wat je voelt. Verdrietig, angstig, blij, opgelucht.

2. Neem die emoties in jezelf waar. 

Je hebt er geen oordeel over. Je hebt ook niet de neiging om de situatie te veranderen.

3. Het is zoals het is.

En je accepteert dit. Het gaat er even niet om of dat moeilijk is of niet. 

Je merkt dan dat je, door dit respect voor jezelf, rustiger wordt, los van de omstandigheden. Je bent jezelf niet meer voortdurend aan het verdoven of opjagen met oordelen over jezelf. Je laat zijn wat er is, zonder er door te worden meegesleurd.

4. Je luistert als een goede vriend(in) naar jezelf.

@ 2013 Marjolijn Meijer-Licht op Verlies

Kortom:

Je hebt emoties en gevoelens, maar je bént ze niet. 

Je hebt respect voor wie je bent, voor wat je voelt en voor wat je hebt meegemaakt. 
Je geeft jezelf de ruimte om te voelen wat je voelt, zonder daar een oordeel over te hebben. Je veroordelende gedachten in je hoofd maken plaats voor realisme en respect voor jezelf.

Heb je behoefte aan persoonlijke hulp? 
Meer informatie krijg je door op deze link te klikken

Geef reactie

Schrijf je in voor onze blog

Alle blogs: